Penggunaan animasi dalam sesuatu pengajaran mampu menarik minat pelajar. Penggunaan animasi ini berupaya menjadikan pembelajaran lebih menarik dan pelajar akan lebih menumpukan perhatian dalam pengajaran yang diajar oleh guru.
Menggunakan Animasi Perkataan Dan Objek Power Point
POWER POINTS
Perisian Powerpoint atau keynote adalah perisian yang banyak digunakan
terutamanya dalam persembahan oleh bahagian korporat atau syarikat komersial,
pembentangan kertas kerja dalam seminar. Namun bagi dalam bidang pendidikan
pula, powerpoint ini kerap digunakan dalam kuliah atau tutorial di institusi pengajian
tinggi dan pengajaran dalam bilik darjah.
Pada masa ini, powerpoint bukan sahaja mempunyai kelebihan untuk
membuat persembahan pasif atau satu hala, malahan mempunyai kelebihan untuk
menjadikan persembahan lebih interaktif. Dengan lain perkataan powerpoint boleh
berfungsi sebagai alat pengarang untuk mengatur cara dan membina bahan
Instruksi Berbantukan Komputer (IBK) yang berkesan. Penggunaan powerpoint ini
sering dikaitkan dengan animasi.
Animasi dalam powerpoint ini terbahagi kepada dua iaitu:
i. Lebih kepada slide powerpoint sahaja
Powerpoint :
è Clip Art
è Shape
è Smart Art
è Picture
è Chart
BIL
|
KANDUNGAN
|
HURAIAN
|
1.
|
PICTURE
|
Gambar yang bopleh diletakkan ke dalam powerpoint
|
2.
|
CLIP ART
|
-
Mengandungi enjin pencari untuk mencari
bahan atau gambar-gambar yang terdapat dalam computer
|
3
|
SHAPE
|
-Mengandungi bentuk-bentuk untuk dimasukkan
sebagai grafik dalam powerpoint
|
4
|
SMART ART
|
-Mengandungi bentuk-bentuk grafik yang
Menarik untuk kegunaan dalam powerpoint.
|
5
|
CHART
|
-Mengandungi carta untuk menunjukkan hasil pengumpulan
data dalam sesuatu bentuk yang jelas.
|
è Transition: Lebih kepada pergerakan slide, sama ada fade, shape, uncover dan sebagainya.
è Animation: Kesan animasi yang digunakan secara bijaksana akan dapat menjelas atau mengkategorikan konsep yang abstrak
MENGGUNAKAN ANIMASI PERKATAAN DAN OBJEK POWER POINT
MENCARI, MENGUMPUL, MENYESUAIKAN DAN MENGGUNAKAN ANIMASI DARIPADA INTERNET
No comments:
Post a Comment