PROFORMA KURSUS
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Bahasa Melayu Pendidikan Rendah)
Nama Kursus
|
Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu Berbantukan Komputer
(Computer Aided in Teaching and Learning Malay Language)
|
Kod Kursus
|
BMM 3105
|
Kredit
|
3 (1 + 2)
|
Jam Interaksi
|
120 jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Ketiga
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Menggunakan Internet, laman web, pembelajaran secara dalam talian dan luar talian, model perpautan dalam penyusunan bahan, dan perpautan antara bahan
2. Memilih bahan internet untuk pengajaran dan pembelajaran
3. Membina tapak pembelajaran yang mudah
4. Mengedit bahan pengajaran secara dalam talian
5. Mengadakan simulasi pengajaran Bahasa Melayu secara sidang video
|
Sinopsis
|
Kursus ini menjelaskan tentang penggunaan enjin pencari dalam mengesan Bahasa Melayu, pemilihan bahan internet, laman web dan tapak pembelajaran, perpautan dalam penyusunan bahan, perpautan antara bahan, pengeditan bahan pengajaran secara on line, penggunaan Bahasa Melayu dalam bahan internet, simulasi pengajaran Bahasa Melayu secara sidang video, penggunaan alat pengarangan, animasi dalam persembahan bahan dan penggunaan CD pembelajaran dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu.
This course describes the usage of internet, selection of internet resources, procedures, ethics, learning homepage, linkages in application structure, application of information processing model, on-line learning of language learning, virtual and video learning, use of writing tools, animation in presentation, learning CDs in teaching, conference and exhibition in ICT.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
Penggunaan Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu
|
· Menggunakan web, video, audio dan imej
· Menggunakan kata kunci, frasa yang sesuai untuk mendapatkan bahan pengajaran bahasa Melayu
· Menyimpan bahan dalam bentuk fail Internet dan katalog
|
5
|
2
Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
· Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
· Mengumpul bahan daripada Internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.
· Menggunakan folder dalam perkomputeran awam untuk berkongsi bahan contohnya Google Drive / Dropbox
· Menggalakkan usaha kolaboratif dalam perkongsian bahan
|
5
|
3
Aplikasi Garis Panduan dan Etika Penggunaan Internet
|
· Memuat turun garis panduan dan etika penggunaan Internet
· Memindahkan garis panduan dan etika penggunaan Internet dalam bentuk brosur dan perisian persembahan atas talian atau luar talian
· Mengaplikasi pengetahuan tentang jenis hak cipta (lessen Creative Commons) bagi mendapatkan bahan yang boleh digunakan dalam bilik darjah
|
5
|
4
Pemilihan Bahan Internet untuk Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
|
· Memilih bahan sastera
· Memilih bahan tatabahasa
· Memilih bahan bidang ilmu lain
|
5
|
5
Membina dan Menggunakan Tapak dan Laman Web Pembelajaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
· Prosedur pembinaan tapak pembelajaran bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu
· Prosedur pembinaan laman web pembelajaran bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu
· Membina dan menggunakan tapak pembelajaran dan laman web bahasa Melayu
· Membina dan menggunakan pakej Tutorial Pembelajaran
· Membina tapak pembelajaran menggunakan teknologi web yang disediakan di sekolah : Frog VLE
|
5
|
6
Mengaplikasikan Struktur Perpautan dalam Penyusunan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
· Struktur Hierarki dan Struktur Komposit
· Struktur Linear
· Struktur Rangkaian
|
5
|
7
Mengaplikasikan Model Pemprosesan Maklumat dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
· Bengkel model pembinaan pemprosesan maklumat
· Mengaplikasi model pemprosesan maklumat dalam simulasi pengajaran dengan menggunakan tapak pembelajaran
· Membina bahan
|
5
|
8
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian dan Luar Talian
|
· Melaksanakan simulasi pengajaran dalam talian seperti Web 2.0
· Melaksana simulasi pengajaran dalam talian dan luar talian dengan menggunakan laman web dan tapak pembelajaran
|
5
|
9
Mengedit Bahan Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian Menjadi Brosur, News Letterdan Kad Pengumuman
|
· Prosedur pengeditan
· Prinsip pengeditan
· Melaksanakan pengeditan
· Aplikasi ke dalam pengajaran kemahiran bahasa
|
5
|
10
Membina Bahan Video dan Audio untuk Pengajaran Kemahiran Bahasa Melayu
|
· Menentukan peringkat pengajaran dan kemahiran bahasa
· Menentukan prinsip pembinaan bahan video dan
audio
· Membina bahan video dan audio
· Menggunakan perisian audio untuk pengajaran
kemahiran mendengar, bertutur dan membaca |
5
|
11
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Sidang Video
|
· Konferensi secara dalam talian
· Mengadakan sidang video untuk
mengajarkankemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis |
5
|
12
Menggunakan Alat Pengarangan dalam Pengajaran Bahasa Melayu
|
· Menggunakan alat pengarangan dalam
mencapai kemahiran bahasa sukatan pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah
· Aplikasi penyuntingan bahan Bahasa Melayu
dengan menggunakan alat pengarangan |
5
|
13
Mereka Cipta Animasi dalam Persembahan Bahan Pengajaran Bahasa Melayu
|
· Menggunakan animasi perkataan dan
objek Power Point
· Mencari, mengumpul, menyesuaikan dan
menggunakan animasi daripada Internet
· Memanipulasi animasi dalam persembahan
|
5
|
14
Bengkel Cakera Padat Pembelajaran dalam Pengajaran Bahasa Melayu
|
· Meneroka dan mengklasifikasikan objek
pembelajaran
· Memilih objek pembelajaran bahasa Melayu
· Menggunakan objek pembelajaran dalam aktiviti pengajaran
|
5
|
15
Seminar dan Pameran TMK Dalam Pengajaran Bahasa Melayu Dekad Kini dan Mendatang
|
· Mengadakan seminar
· Mengadakan pameran
|
5
|
JUMLAH
|
75
|
Penilaian
|
Peperiksaan
Kerja kursus
|
30%
70%
|
Jam Pembelajaran
|
Jam Pembelajaran Bersemuka
Jam Pembelajaran Bukan Bersemuka
|
75jam
45jam
|
Rujukan Asas
|
Beatty, Ken. (2003). Teaching and Researching computer-assisted language learning. London : Longman.
| |
Rujukan Tambahan
|
Bull Susan. (1993). Towards user system collaboration in the development of a student model for intelligent computer assisted language learning. Edinburg : University of Edinburg.
Bull Susan. (1994). Student modelling beyond domain knowledge. Edinburg : University of Edinburg.
Hardisty, D., Windeatt, S.(1989). Call. London : O.U.P.
Levy Micheal. (1997). Computer-assisted language learning : Context and Conceptualization. Oxford : Oxford University Press.
Praat. www.prat.org
|
No comments:
Post a Comment